lauantai 2. maaliskuuta 2019

Paskan möivät!

Rakas päiväkirja. Olisi ihanaa, jos joskus asiat toimisi kuten niiden kuuluu (suomalaisen mielestä) toimia. 

Tällä kertaa fiaskosarjassamme saamme seurata (jälleen) keittiöön liittyviä vesivuotoja. Huolestuttavaa on myös se, että olen kirjoittanut vasta kolme lausetta ja niistä kahdessa on tavaraa sulkeissa. Antakaa anteeksi. 

Päivä 1:

On iltayö, olen saanut puunattua keittiön ja päätän viedä roskat. Avaan allaskaapin saadakseni roskapussin ulos. Kaapissa on vettä. TAAS. Syynä on jo kertaalleen ''korjattu'' putki, joka nyt jälleen repsottaa siellä surullisena.

Päätän tyhjentää kaapin sisällön, kuivata kaikki ja soittaa vakuutusyhtiöön vasta aamulla. Iltapuuhissa seuraavana elukoiden ruokatouhut. Tietty siinä samalla sitten pesin niiden ruokakupit. Niin. Putki on tosiaan edelleen irti sieltä altaan pohjasta. Ei ole mikään kotitonttu käynyt sitä salaa korjaamassa tässä 10min aikana. 

Puunasin kaapin uudelleen. Tällä kertaa älysin laittaa muoviastian altaan alle ihan vaan varmuudeksi ja teipata altaan päälle ruksin, jossa sanottiin jotakuinkin ''V*TUN VIEMÄRI!!'' ihan vaan varmuudeksi. Onneksi huomenna on uusi päivä ja saan soittaa korjaajan kiireellisenä paikalle. 

Jännä, miten toi purkkaviritelmä ei kestänyt käytössä??



Hanakin vuotaa, edelleen...

--

Päivä 2:

Vesi on valunut yön aikana pyykkikoneen alta näkyville. Muoviastiassa on vettä. Hanaa ei ole avattu. Mysteeri. 


Vakuutusyhtiö lähettää korjaajan kiireellisenä paikalle eli hänellä on 3h aikaa soittaa minulle ja sopia käyntiaika samalle vuorokaudelle. 

Keskustelen vuokranantajan kanssa vuotavan hanan ja rikki olevan putkiston uusimisesta. Saan luvan hakea Ikeasta uuden hanan ja putkiston. Lähden könyämään junalle. 

Korjaaja soittaa ajallaan ja kertoo, ettei millään pääse ennen klo 22.30 meille. Sanon, että se sopii oikein hyvin. Sovimme, että hän tulee ''diez y media'' eli puoli yhdeltätoista. Vaikka täällä sanotaankin nuo kellonajat suomalaiseen korvaan vähän hassusti, kuten esimerkiksi tuo ''kymmenen ja puoli (10.30/22.30)'', niin olen jo niihin tottunut ja osaan kyllä kellon. Ja numerot. Ja viikonpäivät. Ja kuukaudet. Ja kaikkea tommosta muuta, mitä kaikki muutkin lapset osaa. Eiku... Asiaan!

Olen Ikeassa. On hiki. Tunteet on vähän pinnassa, sillä tiedän, etten voi jäädä perinteiselle Daim-kakkupalalle. On ehdittävä ennen korjaajaa kotiin. Ikeassa on yllättävän paljon ihmisiä siihen nähden, että on maanantai-ilta ja kello on melkein puoli kymmenen. Puhelin soi. Atte ilmoittaa, että korjaaja on saapunut ja ihmettelee missä on varaosat. Kello on 21.35. Kiroan. Pyydän, että korjaaja odottaa. Se ei tietenkään käy, ihan ymmärrettävää. Korjaaja hakee autostaan varaosia. Jes! Ehkä hän tällä kertaa vaihtaa sen perkeleen putkiston. Kiiruhdan kotiin.

Olen kotona paksun karvan yli kymmenen. Korjaaja on juuri lähtenyt. Ihan siis 2min sitten. Menen keittiöön ja avaan kaapin. Ei ole todellista!! Putkistoon on vaihdettu kaksi muovipätkää ja se on liimattu takaisin altaan pohjaan kiinni.

Olen taas yhteydessä vuokranantajaan. Viestitellään yöhön asti. Hän taistelee vakuutusyhtiön kanssa. Minä jatkan soittelua sinne huomenna. 


--

Päivä 3:

Kaappi on märkä. Putki on liimauksineen paikallaan. Vesi valuu edelleen pyykkikoneen alta lattialle. Elin otsassani kasvaa heti aamulla niin suureksi, että on ihan pakko hengähtää hetki ennen vakuutusyhtiöön soittamista. Ettei vaan tule sanottua pahasti. Olen kiltti suomalainen. Vakuutusyhtiössä on perus vastuuta pakoileva espanjalainen. 

Sovitaan vuokranantajan kanssa, että irrotan sokkeleiden suojalevyt ja vedän pyykkikoneen paikaltaan. Alta paljastui vettä koko keittiön mitalta, yksi tupakan tumppi, yksi kolikko ja noin 3 desilitraa epämääräistä möhnää. Olisi varmaan kannattanut tuokin kolo siivota muuton yhteydessä. Kuvaan videoita talteen. Vuokranantaja toteaa, että se raha on sitten hänen. Lupaan likaisen kolikon hänelle. 

Vakuutusyhtiö kertoi, että korjaaja soittaa minulle heti tämän puhelun jälkeen ja sopii ajan, milloin hän tulee tarkastamaan huonosti tekemänsä työn. Mutta hän ei asenna uusia osia, eikä tee mitään. Tulee nyt vain katsomaan tekemäänsä purkkaviritelmää. 

Päätän odottaa sen 3h kiireellisyysrajan. Soitan vakuutusyhtiöön uudelleen. ''Ei se korjaaja kuule tänään soita. Sillä on 48h aikaa soittaa ja sopia käyntiaika.'' Mutta, kun mulla on nää vedet täällä keittiön lattialla. En voi tiskata, en pestä pyykkiä ja pelkään, että kohta on oikeasti isompi vesivahinko. ''Voivoi. Kyllä se sieltä soittaa.''


''Korjauksen'' jälkeisenä aamuna astiassa on vettä
ja sen alla oleva pyyhe on märkä, what??

--

Päivä 4:

Kyllästyn odottamaan. Soitan yhden aikoihin korjaajalle. Sovimme, että hän tulee klo 15. Käyn kaupassa ja kiroan, kun joku on taas ostanut kaikki speltticroissantit. Miksei niitäkin voi paistaa tarpeeksi, kun ne on aina loppu?? 

Korjaaja tulee klo 15.10. Katsoo työnsä jälkeä ja toteaa, että kyllä on hyvin tehty, on putkiakin vaihdettu ja kaikki on oikein hyvällä mallilla. Kehuu käyneensä täällä maanantaina, mutten ollut kotona. ''Miehesi oli täällä, hänellä ei ollut varaosia''. Selitän hänelle, että NIIN. 

Korjaaja päättää soittaa vakuutusyhtiöön. Puhutaan nyt neljän henkilön ryhmässä limittäin ja tapellaan siitä kuka tekee ja mitä. 

Lopulta korjaaja suostuu vaihtamaan uuden hanan paikalleen, muttei putkistoa. Olen jo niin loppu, että totean kyllä kiitos. 

Korjaaja lähtee. Minä alan siivoamaan keittiötä nyt ihan sieltä sokkeleista asti. Kyllä muuten tuli puhdasta! Yllätyin ihan kuinka kerälle pystyn itseni saamaan, kun on tullut painoa ja kankeutta näin vanhemmiten. 

Sovitaan vuokranantajan kanssa, että pyydetään paikalle suomalainen ihan oikea putkimies, koska asia ei hoidu vakuutusyhtiön kautta kunnolla. Huomenna on pyhä. 

-- 

Päivä 5: 

Keittiö on pysynyt kuivana. Perusaskareet sujuu. On pyhä (Andalucian päivä) ja suurin osa liikkeistä on kiinni. Ihmiset vaeltaa campolla ja aurinko paistaa. Ihanan rauhallista. Huomenna saapuu Markun Putki vaihtamaan loput osat. Hanakaan ei enää vuoda. Nyt on hyvä. Kaikki järjestyy. 

--

Päivä 6:

Markku saapui aamulla sovitusti. Ihanaa. Putket ei todellakaan sopineet altaaseen. Ihanaa. Markku lähti hakemaan sopivat osat. Puuhasi ne paikalleen ja minä sain eteisen valotaulut valmiiksi. Enää puuttuu uusi kori huiveille. 

Työn jälki oli täydellistä. Kiitos Markku! Nyt on enää edessä putkien palautus Ikeaan, mutta se menee ensi viikolle. Nyt ei ihan tosissaan enää tällä viikolla vaan jaksa. 


Valoboksit Ale-Hopista, kuvat omasta takaa.
Molemmat omat polvet takavuosilta ja meikkiksen THX-kuva vuodelta -93

--

Mitä vakuutusyhtiön kanssa sitten tapahtui? No, joka kerta kun soitin sinne, sain eri lupauksia. En enää jaksa muistaa missä järjestyksessä mikäkin asia luvattiin ja lupaus kumottiin. 

Lyhyesti vakuutusyhtiön kanssa käytyjen keskusteluiden pääpointit:
- korjaaja tulee 3h sisällä
- ei, korjaaja soittaa 3h sisällä
- sama korjaaja, joka teki virheitä, tulee tarkistamaan työn 
- korjaaja ei tule tarkistamaan yhtään mitään, koska ei ole mitään tarkistettavaa
- korjaaja ei tule uudelleen, sillä on jo kerran käynyt hoitamassa työnsä
- korjaaja tulee tarkistamaan työn jäljen, ei muuta
- korjaaja tulee tarkistamaan työn jäljen ja korjaa virheensä
- korjaaja ei korjaa virheitään, sillä mitään virheitä ole
- korjaaja ei tule samana päivänä, koska hänellä on reagointiaikaa 48h
- torstaina on pyhä, korjaaja ei tule ennen perjantaita ja voi olla, että menee maanantaille
- korjaaja tulee ja vaihtaa uuden putkiston vanhan purkkaviritelmän tilalle
- korjaaja ei vaihda putkistoa, koska se on jo korjattu, mutta vaihtaa hanan
- tämä ei sitten mene vakuutuksesta, koska DIY-palvelua saa käyttää 1x vuodessa ja se käynti on käytetty maanantaina
- meidän pitää itse maksaa reklamaatiosta johtuva korjaajan lisäkäynti
- reklamaation takia tuleva lisäkäynti on tietenkin ilmainen, koska työn jälkeen ei olla tyytyväisiä
- meillä on kyllä täällä jo kuvat ennen ja jälkeen korjauksen
- ei meillä ole mitään raporttia tai kuvia täällä
- voit lähettää kuvia ja videoita osoitteeseen xxx@xxx.es, niin katsotaan tässä meillä mistä on kyse
- ei se sähköposti tänne meille tule, se menee omalle osastolleen ihan eri paikkaan
- ai olet soittanut aiemmin tästä samasta asiasta tänään, eilen ja edellispäivänä, ei meillä ole mitään puheluhistoriaa täällä
- vakuutus sisältää maksutta palvelut A ja B
- vakuutus ei sisällä palveluja A ja B, mutta sisältää palvelut C ja D
- ei vakuutus sisällä mitään palveluja A-D, vaan pelkästään A:n
- ei voida avata uutta casea kiireellisenä, koska edellisen reklamaatio on kesken (vedet lattialla kolmatta päivää)
- kyllä tästä pitää avata ihan uusi case, mutta te maksatte sen itse
- ei teidän tarvi maksaa mitään, avataan uusi case tästä
- ei tämä kyllä mikään DIY-käynti ole, vaan menee ihan perinteisen vahinkoilmoituksen mukaan
- kyllä me täällä puhelinasiakaspalvelussa tiedämme miten se putkiasia on siellä korjattu
- korjaaja ottaa aina kuvat ennen ja jälkeen (totta, omin silmin nähty)
- ei, meillä ei edelleenkään ole mitään dataa tästä casesta, koska DIY-käyntejä ei raportoida eikä arkistoida mihinkään
- täällä näkyy, että edellisen kerran korjaaja on käynyt toukokuussa 2018 saman ongelman vuoksi DIY-käyntinä

Ja niin edelleen...

En tiedä millainen savotta tästä vuokranantajalle tuli, mutta olin ihan tyytyväinen siihen, että tuo putkihomma romahti nyt, kun olin viikon kotona. Omalta osaltani sain siis paiskia hommia yksinkertaisen asian eteen ihan rauhassa. Paristi jouduin hylkäämään kivan suomalaisen itseni ja sanomaan rumasti, korottamaan ääntäni sekä vaatimaan asioita tapahtuvaksi, mutta lopputulos on nyt vakuutusyhtiön osalta 50% siitä mitä piti olla. Se on ihan hyvin siihen nähden, että ollaan täällä. 

Tähän loppuun pari vinkkiä:
- älä koskaan ikinä luota siihen mitä ohjeita tai lupauksia saat, edes kirjallisena
- kun selvität asiaa uudelleen, on ohjeet, säännökset ja lupaukset muuttuneet todennäköisesti ihan toisiksi
- kukaan ei ihan oikeasti tiedä mistään mitään ja kaikki vastaukset annetaan parhaalla mahdollisella tietämyksellä
- jos jotain asiaa ei osata neuvoa, sitä ei joko ole olemassa tai se ohitetaan 
- työkaverilta ei todellakaan kysytä neuvoa asiakkaan ohjeistukseen eikä ohjeita aleta haeskelemaan kesken asiakaskontaktin (jos muulloinkaan)
- kun menetät malttisi, pyydä aina myös anteeksi

4 kommenttia:

  1. Nyt tiedän mitä siellä vois alkaa tekemään. Putkimiehen hommia. Mulla kyllä ei ole mitään hajua miten niitä tehdään, mutta jos tuo noin hyvin paikallisilta hoituu, niin enköhän minäkin vähintään samaan pysty 😂

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah! Ja aina voi sitten pyrkiä esim. vakuutusyhtiölle töihin, jos (kun) autonomolla hommat loppuu ammattitaidottomuuden takia :D

      Poista
  2. Mä niin tiedän sun tunteen... Viimevuonna meidän pesukoneeseen tuli yläkerran tiskivedet kun tiskasi. Siitä seurasi suurinpiirtein samanlainen operaatio

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä!! :D Anteeksi, nyt ei pysty ku nauramaan :D

      Poista

Sanny jotai